ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ

ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΠΛΑΣΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ

Η Πλαστική χειρουργική, είναι ιατρική ειδικότητα, είναι χειρουργική ειδικότητα.  Υπόκειται σε κανόνες και αρχές και φυσικά η πρακτική της εμπεριέχει απροσδόκητους  κινδύνους επιπλοκών. Το αισθητικό αποτέλεσμα και η μετεγχειρητική πορεία επηρεάζεται εκτός από την εμπειρία και τις γνώσεις του γιατρού, από τον υποκειμενικό παράγοντα του ασθενούς.

Η υποχρέωση του γιατρού να ενημερώνει τον ασθενή του πλήρως και ειλικρινώς για την όποια χειρουργική επέμβαση,  που πρόκειται να υποβληθεί, είναι αυτονόητο. Η παραπλάνησή του με σκοπό να τον οδηγήσει στο χειρουργείο και να κερδίσει την ανάλογη αμοιβή του, δεν είναι μόνο αντιδεοντολογική συμπεριφορά, αλλά δεν είναι και σύμφωνη με την ηθική συμπεριφορά απέναντι στον ασθενή του.

Είναι αλήθεια, ότι τα όρια  μεταξύ δημόσιας ενημέρωσης του πληθυσμού και επαγγελματικής προβολής  του γιατρού είναι ασαφή. Θα μπορούσε λοιπόν κανείς να συγχωρέσει την επιθυμία του επαγγελματία γιατρού για προβολή αν, με ειλικρίνεια κατά καιρούς και με την εύνοια των μέσων ενημέρωσης, πρόσφερε ιατρικές πληροφορίες σε ενδιαφερόμενους ασθενείς. Διαφορετικό όμως είναι όταν κάποιος παραπλανεί τον πληθυσμό, για θέματα αισθητικής ιατρικής ή ακόμα χειρότερα  αισθητικής χειρουργικής, προκειμένου να προσελκύσει ασθενείς-πελάτες. Αυτό αντίκειται και στην ιατρική δεοντολογία και στον αθέμιτο ανταγωνισμό. Τα θέματα αυτά είναι γνωστά από πολύ παλιά γι’ αυτό και η διαφήμιση των γιατρών απαγορεύεται σχεδόν σε όλα τα κράτη του κόσμου. Δεν μπορεί να είναι επίπεδο γιατρού όταν στα μέσα ενημέρωσης ή στο διαδίκτυο με διάφορους τρόπους διαλαλεί τη « πραμάτειά» του. Εδώ η «καλή κοιλιοπλαστική», εδώ η «καλή και ανώδυνη αύξηση στήθους», χωρίς «χειρουργείο»!

Ο «ασθενής» θα πρέπει να ενημερώνεται πλήρως όταν πρόκειται για αισθητική χειρουργική, γιατί είναι υγιής, και θα υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση. Θα πρέπει να ενημερώνεται για τα ευεργετήματα της όποιας επέμβασης, να εξηγείται η πιθανότητα όποιας επιπλοκής, αλλά και να ενισχύεται η επιθυμία εφ όσον αυτή είναι πραγματική και αναγκαία. Η αισθητική χειρουργική δεν είναι υπηρεσία κομμωτηρίου, ή υπηρεσία όποιου άλλου beauty shop. Είναι χειρουργική επέμβαση, με τους αναμενόμενους μετεγχειρητικούς πόνους, και δεν μπορούμε να δίνουμε την εντύπωση ότι κάποιος θα περάσει από το χειρουργικό τραπέζι και με μαγικό τρόπο θα εξέλθει της κλινικής λίγες ώρες αργότερα μεταμορφωμένος και έτοιμος για τις καθημερινές ασχολίες του. Αυτό είναι παραπλάνηση του ασθενούς που θα το χαρακτήριζα ανήθικο, αλλά και υποτιμητικό της μεγάλης αξίας της πλαστικής χειρουργικής η οποία είναι η κορυφαία των χειρουργικών ειδικοτήτων.

Η κοινότητα λοιπόν των πλαστικών χειρουργών δεν θα πρέπει, στο βωμό του κέρδους και της αύξησης της πελατείας να διολισθαίνει σε πρακτικές διαφήμισης προϊόντων , αλλά να αντισταθεί στη γενικότερη έκπτωση των ηθικών αξιών, από την οποία δυστυχώς υποφέρει η σύγχρονη κοινωνία.